Lindes Lady matchspel!

Hej alla spelsugna damer!

Nu är det hög tid att vi kör i gång

Lindes Lady matchspel!

Anmälan till mig så snart som möjligt på annika.lundin@hotmail.com Namn, hcp samt telefonnummer. Senast fredag den 18 juni.

2019 var vi 10 tappra damer som spelade om den åtråvärda titeln ”Lindes lady” som Anna Lena  Andersson tog hem. Hoppas vi blir ännu fler i år som vill deltaga i denna roliga spelform.

Lottning av grupper sker omgående efter sista anmälningsdag.

Nedan följer lite allmän information

I matchspel spelar du 18 hål. Det är ditt dagsaktuella shcp som gäller. Det gäller att vinna så många hål som möjligt. Du och din motspelare gör upp om tid. Alla spelare i den egna gruppen har skyldighet att skapa kontakt med spelare inom gruppen och komma överens om lämplig tid att spela. Om en spelare uteblir till en match vinner motspelaren på Walk Over (WO). Det samma gäller om en spelare inte kan hitta tid till ett matchspel, då lämnas också WO.

Matcharrangemang

Match spelas med slope och spelarnas spelhandicap jämförs innan start. Den som har lägst shcp får ge slag till sin motspelare. Max schp är 36. Vid start slår den med lägst shcp ut först. Därefter slår den som vunnit hålet ut först.

Den allmänna plikten i matchspel för brott mot en golfregel är förlust av hålet. Spel på fel boll medför förlust av hålet. Ta upp bollen och gå till nästa hål.

Den spelare som ligger längst från hål ska slå först. Om du spelar, när det inte är din tur, har din motspelare rätt att annullera eller acceptera slaget. Om slaget annulleras ska en ny boll droppas där den ursprungliga bollen låg och spelas om utan plikt. På tee får bollen peggas.

På green får du skänka nästa slag. Bollen är då hålad. Det skänkta slaget ska räknas. Du får skänka ett hål när som helst innan hålet har påbörjats eller avslutats. Du får även skänka en match när som helst innan matchen har påbörjats eller avslutats. Skänkt slag, hål eller match kan inte avböjas eller återtas.

En match är vunnen när den ena spelaren leder med fler hål än det är antal hål som återstår att spela.

Vinst av match ger 2p. Vid lika efter 18 hål så delar ni matchen och får vardera 1p. Vid slutspel går de två som har mest poäng vidare i varje grupp. Finns det två spelare med samma poäng går den vidare som har flest vinster. Skulle även det vara lika så gäller lägst shcp.

Det är ingen plikt om bollar på green träffar varandra. Det är alltid möjligt att göra om ett slag eller en putt med 1 slags plikt. Ge aldrig upp ett hål för tidigt om du har underläge. Motspelaren kan missa. Ett matchspel är inte hcp-grundande.

Resultat efter avslutad match meddelas av vinnaren till fb-grupp ”Lindes Lady” så snart match har avslutats. Ange resultatet samt uppger vem den spelade mot.

Kostnad för spelet betalar du det genom att swisha 100 kr till, Annika 070 285 20 60 vilket går till priser.

Ha nu riktigt kul på banan.