Slitsdränering av fairways

Underlaget i våra fairways är idag lera och jord och i stort behov av annat material för en snabb och effektiv dränering. Dessa problem åtgärdas genom att arbeta med slitsdränering. Vi kommer att skära ner slitsar till 200mm som har en slitsbredd på 20-30mm. Därefter återfylls slitsen med sand. Vi kommer också att lufta, så och dressa fairway. Efter detta kommer vi att köra med en mindre asfaltsvält för att platta till och göra det så spelbart som möjligt.

Det här är en stor investering för klubben och något som planerats under en längre tid i vår satsning på banan. Beslut om slitsdräneringen togs på årsmötet i höstas. Vi kommer att slitsa ner ca 1000 ton sand. Sanden kommer att börja levereras till oss under v37 och vi kommer att ha sanden på stora parkeringen upp mot skogen samt på vår uppläggningsplats bredvid vägen mot 12an.

Arbetet kommer att ta 8-10 dagar och startar måndagen den 19e september. Vi har valt att göra arbetet det här datumet p.g.a. golfpakets bokningarna har slutat för säsongen och det är förmodligen ännu inte för blött för att köra med stora maskiner på banan. Under arbetet kommer 9 hål att vara öppet i taget, om det är 1-9 eller 10-18 beror på vilket hål som slitsdränering sker den dagen. Det kommer endast att vara medlemsbokning under denna period då gäster behöver erbjudas 18 hål för att komma hit och spela.

'